vrijdag 26 april 2024

Januari 1988

29-01

07-01Sterfdag Trevor Howard. Brits filmacteur.
15-01Sterfdag Sean MacBride. Oprichter Amnesty International. Ontvanger Nobelprijs voor de Vrede 1974.
29-01Sterfdag Rogier van Otterloo (46). Nederlands componist, arrangeur, pianist en dirigent.
30-01Sterfdag Kees Pellenaars. Nederlands wielrenner en ploegleider.
31-01Sterfdag Corry Vonk (86). Nederlands revuester en cabaretière, echtgenote van Wim Kan.

Februari 1988

18-02

02-02Het Nederlandse televisieprogramma De Eerste de Beste met Walter Tiemessen en Tom Blom zend de eerste rechtstreekse domino-uitzending uit.
03-02Iran-Contra-afffaire: Het Huis van Afgevaardigden van de VS weigert Ronald Reagans verzoek $36,25 miljoen hulp te sturen aan de Nicaraguaanse Contra-revolutionairen.
14-02Zwemmer Giorgio Lamberti brengt in Bonn het negen dagen oude Europese record van Michael Gross op de 200 meter vrije slag kortebaan (25 meter) op 1.43,95.
15-02Sterfdag Richard Feynman. Amerikaans natuurkundige. Nobelprijs v/d natuurkunde 1965.
18-02De Nederlandse schrijver en columnist Hugo Brandt Corstius ontvangt toch nog de P.C. Hooftprijs. In 1984 weigerde de toenmalige regering de prijs aan hem uit te reiken.
20-02Geboortedag Rihanna. Robyn Rihanna Fenty. Barbadiaans zangeres.
29-02Geboortedag Laurien Van den Broeck. Vlaams actrice.

Maart 1988

10-03

09-03Sterfdag Teddy Schaank (66). Nederlands varieté-artieste en actrice. Echtgenote van Ko van Dijk jr.
10-03Sterfdag Andy Gibb (30). Brits/Australische popzanger. Jongste broer van Barry, Robin en Maurice Gibb: The Bee Gees.
16-03Het Irakese leger valt de Koerdische stad Halabjah aan met gifgas en zenuwgas. Er vallen minstens vijfduizend slachtoffers.
28-03Sterfdag Jan Blaaser (65). Nederlands cabaretier, acteur en schrijver van liedjes.

April 1988

26-04

01-04Sterfdag Marius Holtrop. Nederlands president van de Nederlandse Bank.
06-04De politie arresteert Ferdi Elsas, de moordenaar van Ahold-topman Gerrit-Jan Heijn, en vindt op zijn aanwijzingen het stoffelijk overschot van Heijn in de bossen bij Renkum.
07-04De politie arresteert de onvoerder van Ahold-topman Gerrit Jan Heijn. Het gaat om een 45-jarige man uit Landsmeer. Op aanwijzing van de dader vindt de politie in de bossen bij Renkum het lijk van Heijn. Gerrit Jan Heijn blijkt al op de dag van zijn ontvoering (9 september 1987) te zijn vermoord.
14-04Een overeenkomst tussen de USSR, de VS, Pakistan en Afghanistan maakt een einde aan de negenjarige Sovjet-bezetting van Afghanistan.
16-04Sterfdag Youri Egorov. Russisch Nederlands concertpianist.
26-04Sterfdag Kees Trimbos (68). Nederlands psychiater en hoogleraar. Voorzitter van het 'Nationaal Centrum voor Geestelijke Volksgezondheid' in Utrecht, een voorloper van het later naar hem vernoemde Trimbos-instituut.
28-04Geboortedag Juan Mata. Spaans voetballer.

Mei 1988

13-05
26-05

03-05De wereldvoedselorganisatie FAO slaat alarm over de zwaarste sprinkhanenplaag in dertig jaar die de oogsten bedreigt in Noord-Afrika. De FAO vreest een voor een hongersnood in de Sahellanden.
08-05Herverkiezing van François Mitterand als president van Frankrijk met 54% van de stemmen tegen 46% voor Jacques Chirac.
11-05Sterfdag Kim Philby. Brits dubbelspion, lid van Britse geheime dienst, spioneerde voor Sovjetunie.
13-05Sterfdag Chet Baker (58). Amerikaans jazz-trompettist.
14-05Sterfdag Willem Drees (101). Nederlands minister-president (1948-1958).
16-05Een officiëel rapport van de Amerikaanse 'Surgeon General' C. Everett Koop, stelt de verslavende eigenschappen van nicotine gelijk aan die van heroïne en cocaïne.
25-05Sterfdag Ernst Ruska. Duits natuurkundige.
26-05Sterfdag Ru van Veen (75). Nederlands muzikant. Begeleider van cabaretier Wim Kan met Corry aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn vleugel.

Juni 1988

27-06
25-06
26-06
11-06

11-06Duizenden mensen wonen in Londen een popconcert bij ter gelegenheid van de 70-ste verjaardag van Nelson Mandela. Die zit nog steeds gevangen in Zuid-Afrika.
11-06Sterfdag Giuseppe Saragat. Vijfde president van Italië.
12-06Sterfdag Marcel Poot. Belgisch componist.
13-06Een Amerikaanse tabaksfirma wordt veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan een man wiens vrouw in 1984 aan het roken van sigaretten is overleden.
21-06Geboortedag Beatrice Egli. Zwitsers schlagerzangeres, winnares Deutschland sucht den Superstar in 2013.
25-06Het Nederlands voetbalelftal wint het EK voetbal door in de finale in München met 2-0 te winnen van de Sovjet-Unie door doelpunten van Ruud Gullit en Marco van Basten.
25-06Sterfdag Hillel Slovak (26). Israelisch/Amerikaans gitarist (Red Hot Chili Peppers).
26-06Tijdens een vliegshow in het Duitse Habsheim vliegt een gloednieuwe Airbus A320-111 van Air France op 30 meter boven het publiek, raakt de boomtoppen van een bos aan het eind van het terrein en stort te pletter voor de ogen van tienduizend bezoekers.
27-06Nihat Karaman, de voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging HTIB in Amsterdam wordt voor zijn woning in Amsterdam doodgeschoten. De moord wordt in verband gebracht met de extreem-rechtse Grijze Wolven.
27-06Sterfdag Nihat Karaman. Nederlands vakbondsman. Voorzitter van de Turkse arbeidersvereniging HTIB in Amsterdam.

Juli 1988

06-07
24-07
03-07

01-07Sterfdag Lex van Delden (68). Nederlands componist.
03-07Het Amerikaanse oorlogsschip Vincennes schiet per vergissing een Iraans verkeersvliegtuig neer. Alle bemanningsleden en 290 passagiers gaan dood.
06-07Het olie-booreiland Piper Alpha in de Noordzee wordt door brand verwoest en zinkt in de noordzee. 167 arbeiders sterven.
13-07Sterfdag Huub Bals. Organisator van Het International Film Festival Rotterdam
24-07De Spaanse wielrenner Pedro Delgado wint de 75ste editie van de Ronde van Frankrijk.

Augustus 1988

21-08
29-08
20-08
14-08

02-08Sterfdag Raymond Carver (50). Amerikaans schrijver van korte verhalen.
10-08Sterfdag Jean Brachet. Belgisch bioloog.
14-08Sterfdag Enzo Ferrari (90). Italiaans (race)autobouwer.
17-08Sterfdag Mohammed Zia-ul-Haq. President van Pakistan.
18-08Sterfdag Sir Frederick Ashton. Brits danser en choreograaf.
20-08De Iraanse geestelijk leider ayatollah Khomeini accepteert resolutie 598 van de VN-veiligheidsraad. Het einde van de Irak-Iranoorlog. Irak nam eerder de resolutie aan, maar Iran weigerde. Dit omdat Irak niet als schuldige werd aangewezen.
21-08Op de grens van India en Nepal vindt een aardbeving plaats. Kracht van 6,5 op de schaal van Richter. Er sterven minstens 1000 mensen.
27-08Sterfdag Cornelis Moerman (95). Nederlands huisarts. Ontwikkelde een omstreden behandeling van kanker. Als duivenmelker merkte hij dat kwaliteit van voeding weerstand van duiven verhoogde. Duiven kregen geen kanker. Hij adviseerde een voornamelijk uit granen bestaand dieet.
28-08Tijdens een luchtshow op Ramstein Air Base in West-Duitsland vliegen drie Italiaanse stuntvliegtuigen op elkaar. Brokstukken op het publiek veroorzaken tientallen doden.
29-08De later met een Gouden Kalf bekroonde film 'Spoorloos' van regisseur George Sluizer gaat in première. Het scenario is gebaseerd op de roman 'Het gouden ei' van Tim Krabbé.

September 1988

27-09
30-09

01-09Sterfdag Luis Alvarez. Amerikaans natuurkundige in de praktische quantummechanica. Winnaar v/d Nobelprijs voor de natuurkunde 1980.
03-09Sterfdag Bob Bonte. Nederlands topzwemmer op de schoolslag,
09-09In de binnenstad van Deventer ontstaat veel schade als gevolg van een een windhoos die langs en door het gebied Twello-Deventer raast.
27-09Laboratoriumproeven tonen aan dat de Lijkwade van Turijn minder dan 1000 jaar oud is.
30-09De Opperste Sovjet kiest Mikhail Gorbatsjov tot nieuwe president van de Sovjet-Unie, als opvolger van Andrej Gromyko die met pensioen gaat.

Oktober 1988

03-10Sterfdag Franz Josef Strauss. West-Duits (Beiers)CDU-politicus.
09-10Sterfdag Felix Wankel (86). Duits uitvinder van de Wankelmotor.
09-10In Riga gaan tienduizenden Letten de straat op met de roep om vrijheid en onafhankelijkheid van de Sovjet-Unie.
14-10Naguib Mahfouz is de eerste Egyptische ontvanger van de Nobelprijs voor de Literatuur.

November 1988

15-11
17-11

15-11PLO proclameert de Palestijnse staat en erkent het bestaan van Israël
17-11Vanaf half drie 's middags is Nederland verbonden met Internet, als tweede land ter wereld.
22-11Stealth Bomber wordt gepresenteerd in de VS: een supersonische bommenwerper die nagenoeg onzichtbaar is voor radardetectie
27-11Sterfdag John Carradine (82). Amerikaans acteur, speelde in meer dan 200 (B) films.
27-11Sterfdag Jan Hein Donner (61). Nederlands schaakgrootmeester en publicist.

December 1988

01-12
02-12
21-12
06-12

01-12De eerste Wereld-Aidsdag wordt gehouden. Zie: Wereld AIDS Dag.
02-12Benazir Bhutto wordt minister-president van Pakistan. Ze is de eerste vrouwelijke regeringsleider in een overwegend Islamitisch land.
06-12Sterfdag Roy Orbison (52). Amerikaans muzikant (Only the lonely).
07-12Om 11:41 wordt Spitak in Armenië getroffen door een aardbeving van 6.8 op de Schaal van Richter. Er sterven naar schatting 24.000 mensen.
07-12Sovjetleider Gorbatsjov kondigt plannen aan om het rode leger in te krimpen.
10-12Geboortedag Wilfried Bony. Ivoriaans voetballer (o.a. Vitesse, Swansea en Machester City).
10-12Amerikaanse astronomen ontdekken voor het eerst een planeet buiten ons zonnestelsel.
13-12Geboortedag Frank van der Lende. Nederlands radiopresentator.
21-12270 mensen komen om als een vliegtuig explodeert en neerstort op Lockerbie, Schotland. (Later volgt een proces tegen Libische terroristen).
21-12Sterfdag Nico Tinbergen. Nikolaas Tinbergen. Nederlands / Brits bioloog. In 1973 ontving hij een Nobelprijs wegens baanbrekend werk op het gebied van de gedragsleer.